نقد و بررسی «زنی با کفشهای مردانه» با حضور سرشار برگزار شد
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۲۱۸۸۸
کارگاه نقد و بررسی کتاب «زنی با کفشهای مردانه» اثر«محمدعلی گودینی» با حضور «محمدرضا سرشار»، نویسنده اثر و جمعی از علاقهمندان در حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، محمدرضا سرشار درباره این اثر گفت: این داستان بر مبنای ساختار خاطره نوشته شده است. باید در نقد ابتدا به سراغ ۶ عنصر تشکیل دهنده و اصلی برویم و ببینیم کدام عنصر از همه برجستهتر و مهمتر است، در اینجا شخص اول داستان خود کارخانه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: این رمان اگر داستان کوتاه بود بهتر بود، اما در داستان به این بلندی نیاز است که تعلیق آن بیشتر باشد. تنها یک تعلیق در این داستان وجود داشت که آن هم بهخوبی در متن اصلی و جریان کل قرار نداشت. نام اثر زیبا است اما هیچ ارتباطی با داستان ندارد و عملا اسم مناسبی برای این کتاب نیست.
سرشار تاکید کرد: در داستان به رخدادهای بزرگ تاریخی که از سال ۵۶ آغاز میشود و تا ۷۱ ادامه دارد، اشاره نشده است. رحلت حضرت امام، آزادی خرمشهر، فرار شاه از ایران و ... اصلا در کتاب اشاره نشده است. کتاب بسیار سیاه و تلخ است. داستان این کتاب تماما دشواری و سختی است و نتیجهگیریهایی میکند که اصلا به تفکرات نویسنده نزدیک نیست. در پایان هم تلاش شده است تا کمی از حجم سیاهی کم شود اما موفقیت مطلوبی حاصل نشده است.
وی در پاسخ به سوال یکی از افراد حاضر مبنی بر اینکه داستان یک رئال است و باید واقعیت بیان شود گفت: حرف شما از رئالیسم، رئالیسم غربی است که باید همه چیز همانطور که هست بیان شود؛ حتی بسیار تلخ. اما در اسلام و در رئالیسم اسلامی باید ایدئالها و اهداف بیان شود تا حال امروز را تغییر دهد. باید بهنوعی واقعیت را گفت که تغییر دهنده به سمت خوبی و رشد و تعالی باشد. بیان تلخی دردی از دردها دوا نمیکند بلکه باید راه چاره و البته فضای مطلوب را ترسیم کرد.
محمدعلی گودینی، نویسنده کتاب «زنی با کفشهای مردانه»، نیز ضمن تشکر از برگزاری این کارگاه، گفت: این کتاب نزدیک به ۶ بار در جلسات مخلتف نقد شده است. در برخی جلسات حرفهای منطقی و استدلالهای درستی مطرح شده است، اما گاه منتقدین با سوگیری و نوعی برداشت غلط موضعگیری میکنند.
وی افزود: این داستان واقعی است و سعی شده که همانطور که اتفاقات رخ داده پیادهسازی شود. فضا به سمت گزارش است و از تحلیل و تخیل فاصله دارد. بسیاری از نقدها و نظرات دوستان را قبول دارم اما خوشحالم که اثرم توسط دوستان و حاضران به طور کامل خوانده شد و یک نقد همهجانبهگرا صورت گرفت.
پایان پیام/37منبع: شبستان
کلیدواژه: مجلس کانون های مساجد خانه های نور سیدعباس صالحی افزایش قیمت پیرغلامان حسینی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان جنگ رسانه ای نماز جمعه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدرضا سرشار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۲۱۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی در گذشت
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،وی علاوه بر کتابهایی چون «سه گانه نیویورک»، فیلمنامه نویس «دود» وین وانگ و کارگردان فیلم «لولو روی پل» بود.
آستر با انتشار اولین کتابش با عنوان «اختراع انزوا» با تحسین منتقدان روبه رو شد.
نصرالله شیرینآبادی نوازنده پیشکسوت ویولن شامگاه یکشنبه نهم اردیبهشت در سن ۷۵ سالگی بر اثر ایست قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد.
جایگاه او به عنوان یکی از برجستهترین نویسندگان آمریکایی با مجموعهای از سه داستان مرتبط با هم که به عنوان «سهگانه نیویورک» منتشر شد، تثبیت شد. این ۳ کتاب شامل «شهر شیشه ای» (۱۹۸۵)، «ارواح» (۱۹۸۶) و «اتاق قفل شده» (۱۹۸۶) هستند. کتابهای سهگانه برای پرداختن به پرسشهای اگزیستانسیال، با موضوع رمان پلیسی بازی میکنند.
جویس کارول اوتس، رماننویس، در سال ۲۰۱۰ نوشت، آستر برای «داستانهای پست مدرنیستی بسیار شیک و معماییاش که در آن راویها بندرت قابل اعتماد هستند و بستر داستان دایم در حال تغییر است، شناخته شد».
داستان های او اغلب با مضامین تصادف، شانس و سرنوشت بازی می کنند. بسیاری از قهرمانان او خود نویسنده هستند و مجموعه آثار او خودارجاعی است و شخصیتهایی از رمانهای اولیه دوباره در رمانهای بعدی ظاهر میشوند.
منتقد مایکل دیردا درباره آثار آستر مینویسد: از زمان «شهر شیشهای»، اولین جلد از سهگانهاش در نیویورک، آستر سبکی شفاف و اعترافی را به کمال رساند، سپس از آن برای نشان دادن قهرمانان سرگردان در دنیایی به ظاهر آشنا استفاده کرد که به تدریج با تهدیدهای مبهم و توهم احتمالی، مملو از ناراحتی فزاینده میشوند.
آستر خالق ۱۸ رمان بود که از این میان چندین عنوان به فیلم تبدیل شده اند که «موسیقی شانس» از آن جمله است.
او بعدها خودش فیلمنامههایی نوشت که با فیلمنامه «دود» (۱۹۹۵) با بازی هاروی کایتل، ویلیام هرت و جیانکارلو اسپوزیتو شروع شد. وی با این فیلمنامه جایزه معتبر ایندپندنت اسپرایت را برای بهترین فیلمنامه اول کسب کرد.
همکاری او با وانگ ادامه پیدا کرد و این دو به طور مشترک دنبالهای به نام «آبی در چهره» را کارگردانی کردند که دوباره کایتل و اسپوزیتو به همراه لو رید، میرا سوروینو و مدونا در آن بازی کردند. آستر در نوشتن فیلمنامه «مرکز جهان» اثر وانگ نیز نقش دارد.
سال ۱۹۹۸، آستر همراه کایتل، سوروینو و ریچارد ادسون فیلمنامه «لولو روی پل» را نوشت و کارگردانی کرد. او سال ۲۰۰۷ در فیلم «زندگی درونی مارتین فراست» با بازی دیوید تیولیس، ایرنه جاکوب و مایکل ایمپریولی بار دیگر همین وظیفه را انجام داد.
رمان «۴۳۲۱» آستر در سال ۲۰۱۷ در فهرست نهایی جایزه من بوکر قرار گرفت.
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901648